1. Data
Steeds meer wordt er bewust en onbewust bijgehouden. In de basis heeft ieder bedrijf natuurlijk z’n boekhouding, maar daarnaast wordt er vaak veel meer geregistreerd. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan,
- bezoekers op de website
- webshop orders
- urenregistratie
- kilometerregistratie
- productie- en/of werkopdrachten
- vrachtbrieven
- voorraadbeheer
- kassa transacties
- bezoekersteller
Naast de data dat je zelf hebt zijn er ook veel gegevensbronnen. Sommige zijn gratis te raadplegen, voor andere wordt een vergoeding gevraagd. Hierbij kan je denken aan,
- Open Data platform van de overheid
- Geanonimiseerde mobiele telefoondata en apps
- Google Populair Times
- Google Trends
- KNMI – Weer data
Eigen data kan verrijkt worden met externe data. Zo kan je bijvoorbeeld omzet en de buitentemperatuur combineren,
2. API’s
API staat voor Application Programming Interface. Simpel gezegd is dat de manier waarop iets aangeroepen kan worden.
Steeds meer applicaties hebben de mogelijkheid om data uit te wisselen via een API. Dit is uiteraard ideaal voor het bouwen van rapportages en dashboards. Doordat systemen steeds vaker ‘cloud-based’ zijn, en dus gekoppeld zijn aan het internet of een server, is het vaak mogelijk live rapportages te tonen. Dit maakt ‘t mogelijk live het resultaat van campagnes te zien.
3. Rapportages & Dashboards
Nadat geïnventariseerd is welke data er beschikbaar is, kan er natuurlijk worden gekeken hoe deze kan worden getoond. Bij sommige gegevens spreekt dit voor zich, en bij andere gegevens kan je nadenken over een vertaalslag. B.v.,
- registratie gebeurt per doos van 12 stuks, en je wilt een rapportage van het aantal
- klant adresgegevens, radius rondom het bedrijf bepalen
- op basis van productnaam naar volume
Nadat deze vertaalslag heeft plaatsgevonden kunnen er natuurlijk de diverse grafieken van worden gemaakt. Een combinatie van grafieken op 1 pagina wordt een Dashboard genoemd. Het is vaak ook mogelijk filters toe te passen en tijdsperiodes te kiezen.
Rapportages waar je aan kan denken:
- Heath maps
- op Google Maps tonen waar iets vaak voorkomt
- Staafdiagrammen
- per uur, dag, week, maand, jaar
- verschillende producten gestapeld
- verschillende producten naast elkaar getoond
- Taartdiagrammen
- Combinaties van lijn en staafdiagrammen
- Overzichten van actuele verkoop in tabelvorm
Op basis van data uit het verleden kunnen natuurlijk ook prognose pagina’s worden gemaakt.
Meer weten over API’s, koppelingen en rapportages? Altijd leuk een berichtje of belletje te ontvangen!